Teknik, ekonomi, politik

Satsa på ett CRM system

CRM står för Customer Relationship Management. Fritt översatt handlar det om hanteringen av kundrelationer. Genom att sätta relationen till sina kunder i fokus finns det mycket att vinna för olika typer av verksamheter. Nuförtiden förknippas ofta CRM med avancerade system för att underlätta kundvården. Vanligtvis används mjukvaruplattform för att samla rapporter, analyser, kundsupport och mycket annat. På så sätt erhålls en bättre överblick över alla kundrelationer och man får ökad kontroll över eventuella klagomål och brister som behöver åtgärdas för att hålla kunderna nöjda.

CRMEtt av de huvudsakliga syftena med CRM system är att behålla befintliga kunder. Ofta har man investerat mycket i marknadsföring och dylikt för att få kunderna från första början. Inom många branscher anses det vara ungefär fem gånger så dyrt att skaffa en ny kund som att behålla en befintlig kund. Med andra ord kan ett CRM system spara stora kostnader för marknadsföring. Dessutom ska man inte glömma att nöjda kunder talar gott om ens företag och bidrar till förbättrat anseende, vilket i sin tur är väldigt värdefullt för att skaffa nya kunder eller inleda nya samarbeten.

CRM system fungerar som stöd för säljare av företagets produkter eller tjänster. De ser vilka kunder som är mest lönsamma och kan strukturera sitt arbete bättre. Förutom att tid sparas går det att dela med sig av erfarenheter och hitta intressanta samband som annars inte hade upptäckts. Om CRM systemet är välgjort brukar det i slutändan leda till att det blir ett mycket effektivt säljstöd och bidrar till att kraftigt öka försäljningen.

När ett CRM system används i verksamheten skapas stora mängder data. Denna data kan analyseras och utnyttjas för att skapa värde. Möjligheten finns att anpassa erbjudanden till vissa kunder. Budskap kan också förändras för att verkligen tala till en specifik kund. Om kunden känner sig uppvaktad och utvald finnas goda möjligheter att relationen fördjupas. Det bidrar till lojala kunder som även rekommenderar företaget till andra.

CRM system har stor potential

Det har blivit allt lättare att söka information och jämföra priser på nätet. Ofta uppstår situationer när kunder upplever att kvalitet och pris är ungefär samma hos alla företag. Plötsligt hamnar fokus på känslomässiga faktorer. Kunden väljer det företag som upplevs som bäst och i regel är det företaget som kunden har starkast relation till. Genom effektiv kundvård blir ens eget företag ett sådant naturligt val. Tack vare ett CRM system (till exempel webCRM) kan man uppfylla och ibland överträffa kundens förväntningar.

Som tidigare nämndes är det också viktigt med kundrekommendationer. Kunder kommunicerar betydligt mer med varandra än de flesta tror. Dessutom är de ofta mer benägna att göra sin röst hörd när de blivit dåligt behandlade. Om ett företag inte hållit sina löften eller på något sätt försummat en kund, blir ibland effekten förödande om den kunden har ett brett kontaktnät eller rentav går till media. När en kund är väldigt nöjd blir effekten den motsatta. Resultatet blir billig marknadsföring med oerhört hög potential. Omdömen från kunder väger ofta väldigt tungt, eftersom de ses som en mer neutral part än egen marknadsföring. Sist men inte minst är ordning och reda väsentligt. Administrationskostnaden blir lägre och risken att glömma bort en kund minskar med CRM system.

Elin

View more posts from this author

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *